Saturday, March 10, 2012

Bekal ke sekolah - pulut ikan kering

Semasa Pak Man sekolah rendah dahulu, bila pagi kalau mak masak pulut gaul nyor dan ikan kering goreng, Pak Man akan bungkus sebagai bekal ke sekolah. Bungkus dalam kertas surat khabar beralaskan plastik. Tak ada bekas yang canggih macam budak-budak sekarang, Bila waktu rehat, ajak kawan-kawan makan bersama......mereka belanja Pak Man air sirap sebagai balasannya.

Bila tiba musim tembikai, Pak Man akan bawa buah tembikai yang arwah ayah tanam. Pilih saja daripada buah yang berlonggok tu. Isi dalam beg plastik, bawa ke sekolah. Bawa pisau kecil dalam bekas pensel. Bila rehat ajak kawan-kawan yang tak ada duit belanja  makan tembikai. Kenangan ini akan Pak Man ingat sampai bila-bila.

8 comments:

Suria Kelang said...

Pak Man, ada sorang kawan saya dulu hari2 bawa bekal nasi lauk ikan masin....atas nasi tu ada minyak goreng ikan masin tu sekali.... Saya tengok dia makan macam sedap je...bila saya minta yang sama kat mak, arwah mak kata nanti jadi tak pandai kalu makan lauk minyak camtu...tapi kawan saya tu sekarang ni jadi doktor pakar kat hospital besar....hehe!

Saya dulu hari-hari bawa nasi lauk telur mata kerbau... La ni muka saya bulat macam telor.... alhamdulillah...jadi orang akhirnya....

wak-labu said...

Wak lain sikit - pulut dengan 'wadi'

transformed housewife said...

sedap tu pulut dgn ike kering. ambo berehi jugok pilut pagi.

Cikli said...

tembikai ke timun cina pak man? hehe

PM said...

Suria,
Pada waktu tu, itulah makanan yang saya paling suka......mungkin tak jumpa makanan lain yang lebih sedap......kira okay lah tu.....alhamdulillah. Mungkin sebab tu lah rambut saya putih macam kelapa parut....heee.

PM said...

Wak Labu,
Kira okay lah tu...heeee......tq.

PM said...

THW,
Pulut pagi pun okay cuma agak manis lah sikit.....tq.

PM said...

Cikli,
A'ah....timun cina.....bukan tembikai.....sori, terkecek luar....