Thursday, March 10, 2011

Ubat Darah Tinggi

Rasanya tak payahlah Pak Man perkenalkan lagi apakah nama buah ini. Semua orang kenal dan pernah makan buah durian belanda. Ini adalah hasil dari pokok belakang rumah Pak Man. Buah ini amat baik untuk orang yang ada penyakit darah tinggi. Harganya pun sekarang ni dah mahal. Susah pula nak dapat.


Yang ini Pak Man nak buat jus. Sedap. Tak percaya boleh cuba.............. Kalau makan begitu saja pun okay juga. Terserahlah kepada selera masing-masing.
Boleh menurunkan tekanan darah tinggi. Kalau tak ada buah, daunnya pun boleh juga digunakan sebagai ubat. Rebus daunnya dan minum. Insya Allah tekanan darah tinggi akan berkurangan.

18 comments:

Pp (Pak Pin) said...

Pak Man...saya juga suka minum jus durian belanda ...tapi kena sejuk without ais baru sedap...letak lama2 dalam peti sejuk dulu....

Pak Man laksam said...

Pp,
Oooohh....sedap tu Pak Pin!

KuNanGKuNanG said...

jusnye x penah lagi rase tap kalau aiskrim durian belanda mmg sdp.

faraulah said...

Ubat darah tinggi?...
hehehe..tak tahu pun

memang sedap buah durian sayur ni

Pak Man laksam said...

Kunang-kunang,
Cuba lah sekali, pasti nak lagi.

lina said...

Saya belum lagi ada darah tinggi, tapi saya memang suka makan & minum jus buah ni. Sedap!

Harga dah naik, lepas ni kena pagar betul2 pokok ni Pak Man. Kang, malam je, hilang buah dikebas orang kang...

Pak Man laksam said...

faraulah,
Yessss.......ubat darah tinggi.
Tapi kalau tak ada darah tinggi pun boleh makan, apa salah nya.....

Pak Man laksam said...

lina,
Betul tu.....beringat sebelum kena.

hani@debumelukut said...

suka jus buah ni.sekarang mahal dan payah juga nak dapatkan nya.

Cikli said...

kalau di kapong sebut durian belanda mahu sari dua kena kutuk ke member.
kena sebut durian selat ni.

endiem said...

ubat yg sedap..

hai said...

jus durian belanda mmg best!!pak man,tanam la byk2 nanti saya leh jadi pelanggannya..bukan leh wat ubat darah tinggi je...dia ada B17...yang boleh melawan sel kanser!!

Anonymous said...

durian belanda ni sejuk.. baunya ada ciri ciri buah nona ..
tapi saya suka makan buanh ni cicah kicap cili belacan ...sedap.. potong cicah makan sedappppp

Pak Man laksam said...

hani,
Tenkiu...........

Pak Man laksam said...

cikli,
Durian selat....durian sayur.....

Pak Man laksam said...

endiem,
yessss.....betul tu.

Pak Man laksam said...

hai,
Terima kasih utk info tambahan tu........

Pak Man laksam said...

sahabat,
Cicah kicap pun boleh ye?
kena cuba ni.......tq.