Thursday, September 22, 2011

Igu dan Nanggar.

 Sekarang ini orang sudah tak kenal lagi apa itu igu dan apa itu nanggar. Pak Man pernah terlibat secara langsung mengguna kan igu dan nanggar dalam kerja -kerja membajak sawah semasa zaman kanak-kanak dahulu.
Igu adalah alat yang diletakkan di atas tengkuk lembu. Ada yang jenis untuk seekor lembu dan ada yang jenis untuk dua ekor lembu. Igu akan disambung kepada nanggar sama ada dengan tali atau dengan kayu(nanggar jenis panjang). Nanggar ada pemegang dan batang untuk di sambung kepada igu. Lihat gambar di atas. Nanggar disimpan , tergantung pada dinding rumah padi.
Rumah padi pun dah tak ada dah sekarang ni. Rumah tempat menyimpan padi. Pak Man sempat merasai pengalaman membajak, mencedung padi, mengail di sawah, tahan tauk, potong padi dan pukul(membanting). punggah padi dalam guni dengan basikal, jemur padi.
Hantar padi ke kilang(mesin padi), bawa balik beras. Nikmatnya makan nasi beras baru.
Naik benda ni pun Pak Man pernah rasa. Selalunya arwah ayah Pak Man akan pilih anak yang kecil supaya lembu tak akan rasa berat sangat bila menariknya. Orang kampung pak man  panggil 'ggerak'. Ada setengah tempat dipanggil 'sikat.' Gunanya untuk menghancurkan tanah.

3 comments:

Cikli said...

gambar google ke bachok ni pak man. comel.

azza_irah said...

Salam Pak Man..

tkasih singgah disedetikhati.

Sekadar mencoret dan menulis mengikut gerak hati..hanya utk dokumentasi diri..rujukan dan renungan diri sendiri.

Salam kenal dari Azza...:)

Pak Man laksam said...

Cikli,
Google...........tq.


azza,
Tq..................